torsdag 27 september 2012

Ser hur du försöker posa när jag inte ser, med handen i sidan av din mage som pluffsat till sig med åren.

Har haft en märklig båtresa ut till Grinda denna gång.
Ett gäng av asiater, vad jag tror japaner, väller på båten. De slår sig ned i mitten, vid ett sexplatsers bord. Jag har bänkat mig närmast fönstret, till höger om det stora sällskapet. En man som tydligen inte får plats vid deras stora bord slår sig ner mittemot mig, märkligt långt ifrån sina vänner. Han är i 50 års åldern med något grumliga ögon. Framför sig har han en stor systemkamera som han gång på gång tar upp för att fota det som är utanför fönstret. Mycket snart märker jag dock att kameran ändrar riktning och i min ögonvrå ser jag hur den riktas rakt emot mig. Jag kollar upp och snabbt som tusan riktas kameran återigen ut mot vattnet. Denna procedur upprepas några gånger innan en ung kvinna som han tycks känna sätter sig bredvid honom.
Båten stannar till vid olika små okända hållplatser och de två samtalar vidare medan mannen fotar vidare utanför fönstret. Jag chattar med min engelsman och tänker inte så mycket på att kvinnan försvinner iväg för ett tag. Minuterna går och plötsligt märker jag att kameran återigen är riktad åt mitt håll. Jag vänder snabbt upp blicken och stirrar in i kameran. Klick.
Nu är jag fan förbannad.
-If you want to take a picture, you can ask, sa jag spydigt.
Inget svar. Han stirrar stint ner mot kameran.
-Excuse me?!
Han tittar snabbt upp och mumlar något ohörbart. Gubbjävel tänker jag och får medhåll från andra sidan av min datorskärm.
Kvinnan kommer tillbaka och deras samtal på japanska börjar igen. Snart vänder hon sig dock emot mig istället.
-Excuse me, he just wanted me to say that he thinks you are very beautiful.
-Yeah ehm, I just think it was a bit weird when he, without asking, took a picture of me. Svarar jag, fortfarande bitter som sjutton.
-Well, he thought that you were beautiful, but I'll tell him that.
Känner hur han vänder sig om och stirrar på mig när deras gäng kliver av. Alltså han kan fan ta sig någonstans.

2 kommentarer:

tesse sa...

men WTF???????

Lisa sa...

Ja vet! Jag var så jävla arg! Perversa, otrevliga gubbe D::::